fredag, mai 19, 2006



Dødens paradis

Veier fulle av sandstøv og stein, tørr luft og stekende sol. Trærne som en gang var, er hugget ned. Plutselig dukker det opp en grønn oase i horisonten. En liten landsby. En AIDS - landsby.

Av Ragnhild Kristine Vartdal

I landsbyen bor det for det meste barn. Men også foreldrene bor her, til de dør. På høyre side i landsbyen er det en rekke hus av jord og trestokker. Det er ett hus for hver familie. Når foreldrene dør, blir barna flyttet over til barnehjemmet. Et helt nytt og hvitt murhus.
Barna har også egen skole i landsbyen. Den er også hvit. Midt i mellom de hvite byggene er det en stor lekeplass. For mange barn i Kambodsja vil det være et paradis.

Evig paradis
De som kommer til landsbyen er smittet av HIV. Mange av barna er ikke smittet, men de kommer med foreldrene. Etter at foreldrene dør, blir barna boende til de er gamle nok til å klare seg selv. En endestasjon vil nok mange si. Men for mange av kvinnene i landsbyen, har AIDS - landsbyen blitt starten på et nytt liv.

— Først trodde jeg ikke på det de fortalte meg. Men nå har jeg fått erfare at dette er sannhet. Jeg har ikke gått på skole siden jeg var 10 år gammel. Jeg kan ikke lese. Da jeg fikk høre på programmet fikk jeg ta i mot Jesus. Jeg ville så gjerne lære mer av Guds ord, men jeg kunne ikke lese. Da bad jeg til Gud, om og om igjen; La meg lære å lese i Bibelen. Etter hvert klarte jeg ett og ett ord, og en og en side. Nå har jeg lest gjennom Bibelen to ganger, sier kvinnen med et strålende smil i sitt AIDS – syke ansikt.


Gud gir styrke

Programmet ”Håpets kvinner” er for kvinnene i AIDS – landsbyen høydepunktet i uka. I møte med programlederne Mary Mom og Visal Suy, fortalte de hjertelig hva programmet betyr for dem.
— Etter at jeg flyttet hit, har Gud gjort mange fantastiske ting for meg. Jeg har fått så mye glede ved at Gud har tatt hånd om meg. Jeg liker å lytte til programmet ”Håpets kvinner”, for det gir meg styrke. Det gir meg inspirasjon til å leve, ha håp og ikke gi opp, sier en kvinne.
— Slektningene mine kommer ikke på besøk lenger på grunn av sykdommen min, men Gud tar hånd om meg og barna mine, sier en annen kvinne.

Kristen oppvekst
Barna som vokser opp i AIDS – landsbyen får en oppvekst som er helt unik i landet Kambodsja. De får en oppvekst i kristen tro. Barna lærer de ti bud, og at de skal være gode mot nesten sin. De lærer om ekte kjærlighet. De blir et nytt folkeslag i landet som tidligere har blitt herjet av geriljasoldater. Dødens paradis har fått håp om et evig paradis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en liten hilsen når du er innom, det setter jeg pris på. Har du ikke konto, bruk ANONYM og husk å skriv hilsen og navnet ditt..:

Free Hit Counter